Straipsniai

2015 06 15

Ar Sąžininga prekyba yra „skanesnė“?

Daugelis vartotojų rinkdamiesi produktus apsvarsto etiškumo klausimus. Ir etiketės čia vaidina labai svarbų vaidmenį. Bendrai ženklinimo poveikis pasireiškia tuo, kad vartotojai linkę turėti išankstinius įsitikinimus ir lūkesčius, kurie verčia juos spręsti apie pasirenkamus produktus. Pavyzdžiui, vynas laikomas skanesniu, jei jis brangesnis ar paženklintas vienu žinomiausių ženklų. Tai yra bendri pavyzdžiai. Tačiau įdomu sužinoti, ar žmonės turi „teisingumo“ skonį? Mokslininkai iš Vokietijos – S. Lotz, F. Christandl ir D. Fetchenhaouer (2013) – bandė atsakyti į šį klausimą ir nagrinėjo „sąžiningos prekybos“ skonį.

Sąžiningos prekybos etiketė atspindi faktą, kad tiekėjai gavo rinkos kainą, kuri suteikia šiems padorų darbo užmokestį. Tačiau faktas, kad tiekėjai gali gyventi orų gyvenimą, nebūtinai reiškia, kad produktai yra aukštesnės kokybės ar geresnio skonio. Taigi vartotojai turi pagrindo abejoti, kad sąžiningos prekybos produktai skanesni nei įprastiniai. Kita vertus, galima tikėtis, kad etiškumo ženklinimas iš tikrųjų galėtų lemti teigiamus skonio reitingavimus, nes tokia etiketė turi moralinį aspektą ir yra teisingumo jausmo prielaida.

Taigi mokslininkai tyrė kavos ir šokolado skonio vertinimo rezultatus, lyginant paženklintus FAIRTRADE ženklu ir įprastinius produktus. Rezultatai rodo, kad žmonės reagavo į etiškai pažymėtą produktą su daug didesniais skonio reitingais nei į įprastinį produktą kavos atveju. Šokoladas, paženklintas kaip sąžiningos prekybos produktas, taip pat vertintas geriau nei įprastai paženklintas. 

Nors 77,3 proc. dalyvių nurodė, kad, jų manymu, sąžiningos prekybos prekės turėtų būti identiškos įprastinėms prekėms, etiketė darė stiprų poveikį skonio vertinimui. Dalyvių grupė, kuri tikėjo, kad sąžiningos prekybos produktai neišsiskiria skoniu, vis dėlto šokoladą, pažymėtą sąžiningos prekybos etikete, vertino kaip skanesnį nei įprastinį šokoladą. Be to, įprastinis šokoladas vertintas šiek tiek prasčiau skonio atžvilgiu nei sąžiningos prekybos produktas ir neatsižvelgus į etiketę.
 
Bendrai paėmus, vartotojai sąžiningos prekybos produktus vertina palankiau, nes jie patiria teigiamą poveikį vartodami etiškas prekes. Todėl atsakymas į straipsnio klausymą būtų TAIP. 
 
Parengta pagal:
Sebastian Lotza, Fabian Christandl, Detlef Fetchenhauer. 2013. What is fair is good: Evidence of consumers’ taste for fairness. Food Quality and Preference 30, 139–144
Atgal 0