Naujienos

2015 10 15

Rinkis „Fairtrade“ - keisk pasaulį

Ar kada susimąstėte, kokiomis sąlygomis dirba ir kokį atlygį gauna žmonės, auginantys apelsinus, kavos pupeles ir kitas iš besivystančių šalių importuojamas prekes, kurias kasdien perkate? Lietuvos vartotojų institutas spalio pradžioje pakvietė jaunimo organizacijų atstovus į kūrybines dirbtuves, kurių metu dalyvius supažindino su „Sąžiningos prekybos" sistema ir pasiūlė drauge kurti idėjas, skatinančias visuomenę susimąstyti apie alternatyvas tradicinei prekybai.

Lietuviai mažai susipažinę

Nors šiandien „Sąžiningos prekybos" (angl. „Fair Trade") sistemoje dalyvauja apytiksliai 1,4 mln. ūkininkų ir darbininkų iš 74 besivystančio pasaulio šalių, o „Fairtrade" sertifikavimo ženklą galima rasti ant daugiau nei 30 tūkst. įvairių produktų, Lietuvoje apie „Sąžiningą prekybą" žinoma gana mažai, o produktų pasirinkimas - kuklus.

„Sąžininga prekyba" leidžia vartotojams rinktis kokybiškus produktus už sąžiningą kainą. „Fairtrade" ženklas ant produkto reiškia, kad gamintojai ir darbuotojai iš besivystančių šalių už savo darbą gavo tinkamą atlygį, dirbo saugiomis sąlygomis ir nebuvo išnaudojami", - kūrybinių dirbtuvių dalyviams pasakojo Dr. Renata Dagiliūtė, „Fairtrade" projekto Lietuvoje ekspertė. - „Šiuo projektu siekiame ne tik supažindinti vartotojus su „Sąžiningos prekybos" sistema, jos principais ir nauda, bet ir paskatinti juos savo kasdieniais pasirinkimais prisidėti prie teigiamų pokyčių visame pasaulyje."

Kaip gali keisti pasaulį?

Apie pokyčių reikalingumą ir svarbą renginio dalyviams pasakojo renginio svečias iš Brazilijos, žurnalistas, Pasaulinės portugališkai kalbančių žurnalistų federacijos prezidentas, Alcimir Antonio do Carmo. Anot jo, apelsinų kilogramas Brazilijoje kainuoja 0,06 Eur. Kol apelsinai pasiekia parduotuvių lentynas Lietuvoje, jų kaina padidėja mažiausiai 25 kartus. Šiuo metu kilogramas apelsinų Lietuvos parduotuvėse kainuoja apie 1,45 Eur.

Nors apelsinų kaina padidėja 25 kartus, Brazilijos apelsinų augintojai ir darbininkai skursta. Ir taip yra ne todėl, kad jie nemoka ar tingi dirbti, o todėl, kad gauna gamybos sąnaudų ir pragyvenimo neužtikrinantį užmokestį. Paskaičiuota, kad augintojus pasiekia tik apie 20 proc. prekybos centruose sumokamos apelsinų kainos. Net 63 proc. kainos atitenka tarpininkams ir mažmenininkams. Tuo tarpu „Fairtrade" sertifikuotų apelsinų ūkiai gamintojai gauna dvigubai didesnę kainos dalį.

Būtent „Sąžiningos prekybos" sistemą Alcimir Antonio do Carmo įvardijo, kaip galimą alternatyvą dabar egzistuojančiai prekybos grandinei. Anot jo, didėjantis „Fair Trade" ūkių skaičius galėtų padėti apelsinų augintojams gauti orų atlyginimą. Tačiau tam reikia ugdyti vartotojų sąmoningumą, kviesti juos klausti: iš kur atkeliavo mano perkami produktai, kokiomis sąlygomis jie pagaminti?

Tokiu būdu pirkėjai kasdieniais pasirinkimais prisidėtų prie teigiamų pokyčių besivystančiose pasaulio šalyse. Kaip rodo statistika, iš 5 visame pasaulyje nuperkamų apelsinų sulčių stiklinių 3 yra išspaustos iš braziliškų apelsinų. Jeigu bent viena nuperkama sulčių stiklinė būtų pagaminta iš „Fairtrade" apelsinų, augintojų padėtis šioje šalyje žymiai pasikeistų.

Rinkis „Fairtrade" - keisk pasaulį

Siekiant Lietuvos vartotojus supažindinti su tradicinėje tarptautinės prekybos sistemoje egzistuojančiomis problemomis ir „Sąžiningos prekybos" judėjimo siūlomais sprendimais kūrybinių dirbtuvių dalyviai iš įvarių jaunimo organizacijų sukūrė keletą Socialinės kampanijos „Rinkis Fair Trade - keisk pasaulį" viešinimo modelių.

Kūrybinės dirbtuvės yra viena iš į jaunimą orientuoto, bet visas gyventojų grupes aprėpiančios informuotumo didinimo projekto „Rinkis „Fairtrade" - keisk pasaulį", veiklų. Projekto metu Lietuvos vartotojų instituto iniciatyva buvo sukurti „Fair Trade" judėjimą pristatantys animaciniai filmai ir interaktyvus žaidimas, organizuoti mokymai moksleiviams ir nuomonės lyderiams, „Sąžiningos prekybos" judėjimas Lietuvos vartotojams taip pat pristatytas per specialius renginius prekybos centruose bei populiariuose muzikos festivaliuose.

Pranešimas yra Lietuvos vartotojų instituto įgyvendinamo projekto „Sąžininga prekyba: informuotumo didinimas" dalis, kurį iš dalies finansuoja Europos Sąjunga.

Atgal 0