Straipsniai

2016 01 04

Sąžiningos prekybos nauda kavos augintojams

Manoma, kad smulkieji ūkininkai, gaminantys Sąžiningos prekybos realizavimo rinkom, gauna naudą dėl geresnių kainų ir stabilios pardavimo rinkos. Tačiau skirtingi tyrimai teikia prieštaringus rezultatus. 

Išsamūs atvejų iš kavos kooperatyvų tyrimai rodo, kad dalyvavimas Sąžiningos prekybos (SP) sistemoje sustiprino gamintojų organizacijas, padidino grąžą smulkiems gamintojams, turėjo teigiamos įtakos jų gyvenimo kokybei, ypač dėl geresnės prieigos kredito gavimui, dėl mokymų, pagerėjusios produkto vadybos, pagerėjusio maisto ir gyvenimo sąlygų ir, atitinkamai, gerokai sumažėjusio vaikų mirtingumo.

Kiti tyrimai rodo, kad SP ūkininkai gavo tik šiek tiek geresnį derlių, bet tam reikėjo daug didesnių darbo pastangų. Todėl ūkio pajamų padidėjimas yra gan kuklus, ir daugelis ūkininkų liko skurde, nepaisant to, kad ūkininkai ir buvo SP sistemos dalimi.

Taigi, SP poveikio ūkiams įvertinimas tampa vis svarbesniu, ypač plintant įvairioms kavos sertifikavimo schemoms. Ūkininkai vis dažniau turi galimybes parduoti savo produkciją (ar bent dalį jos) su skirtingais ženklais, tokiais kaip „atsakinga" prekyba (Utz-Certified), „darni" prekyba (Rainforest Alliance), arba pristatyti tiesiai komercinėms kavos kompanijoms kaip Starbucks (C.A.F.E practices) ir Nestle (Nespresso AAA), kurios siekia užtikrinti tvarų kavos tiekimą su savo ženklo etikete. Todėl Sąžiningos prekybos ženklinimo organizacija (FLO) ir kitos organizacijos turi aiškiai ir patikimai komunikuoti, kaip SP veikia vietos ūkininkų bendruomenių gerovę.

SP sistemos poveikio kavos gamintojams centrinėje Peru (Ruben ir Fort, 2012) tyrimas būtent ir siekė palyginti tradicinius ir SP ekologiškos kavos gamintojus. Tyrimo privalumas tas, kad tyrime dalyvavę kavos augintojai veikė labai panašioje agro-ekologinėje ir komercinėje aplinkoje. Pasirinkti trys SP kooperatyvai, kurių didžioji dalis narių dalyvauja ekologiškos kavos gamyboje. Taip pat buvo pasirinktos trys kitos kaimyninės organizacijos kaip kontrolinė grupė. Iš viso tyrimas apėmė 360 namų ūkių, įskaitant 180 SP ūkininkų ir 180 ne SP gamintojų namų ūkių.

Bendrai vertinant, ūkininkai iš senesnių SP kooperatyvų gyveno geriau nei kooperatyvuose, kurie neseniai įsijungė į SP sistemą. Nepaisant to, mokslininkai nustatė reikšmingų skirtumų tarp SP ir ne SP kavos gamintojų:

SP ūkininkai gauna geresnes vidutines kainas;
Bendros SP namų ūkių pajamos yra šiek tiek mažesnės, nes SP gamintojai gauna gerokai mažesnius kavos derlius palyginus su įprastiniais ūkininkais;
Ne visa sertifikuota SP produkcija yra parduodama SP kainomis;
SP ūkininkai dažnai turi daugiau gyvulių ir yra sukaupę žymiai daugiau įvairaus žemės ūkio turto;
SP ūkininkų galimybės gauti kreditą ir didesnes paskolos sumas iš esmės padidėja dėl SP tiekimo sutarčių;
SP ūkininkai taip pat įgyvendina daugiau gyvenamo būsto patobulinimų ir investuoja į žemės ūkio veiklas;
SP ūkininkai yra labiau patenkinti kainomis, technine pagalba ir rinkos valdymo paslaugomis;
SP ūkininkai jaučiasi labiau susitapatinę su kooperatyvu ir yra labiau įsitikinę savo derybine galia;
SP ūkininkai vertina savo žemę, kaip turinčią didesnę nuomos vertę.
SP ūkininkai kavos gamybai dažniau naudoja organines trąšas nei tradiciniai ūkininkai;

Parengta pagal:

Ruben R., Fort R. 2012. The Impact of Fair Trade Certification for Coffee Farmers in Peru. World Development, Vol. 40, No. 3, 570-582

Atgal 0