Vartotojų švietimas
Vartotojų švietimas

DUK: vartotojų teisės įsigijus prekes internetu

  • Ar galiu atsisakyti prekės pirktos internetu?
    • Vartotojas turi teisę, nenurodydamas priežasties, atsisakyti nuotoliniu būdu sudarytos sutarties per 14 dienų nuo prekės gavimo. Vartotojas privalo grąžinti prekes pardavėjui nedelsdamas, ne vėliau kaip per 14 dienų nuo pranešimo apie sutarties atsisakymą pateikimo pardavėjui dienos. Atsisakęs nuotoliniu būdu sudarytos sutarties, vartotojas turi padengti tiesiogines prekės grąžinimo pardavėjui išlaidas (pašto, kurjerio ar pan.), išskyrus atvejus, kai pagal sutartį šias išlaidas prisiima pardavėjas arba kai pardavėjas tinkamai neinformavo vartotojo, kad šias išlaidas vartotojas turės padengti pats. Jeigu verslininkas nepateikė vartotojui informacijos apie teisę atsisakyti nuotoliniu būdu sudarytos sutarties, vartotojas turi teisę sutarties atsisakyti per 12 mėnesių.
  • Per kiek laiko turi būti pristatomos prekės pirktos internetinėje parduotuvėje?
    • Pardavėjas privalo pristatyti prekes vartotojui ne vėliau kaip per 30 dienų nuo sutarties sudarymo. Vartotojas ir pardavėjas taip pat gali susitarti ir dėl kito prekės pristatymo termino. Jeigu prekės per šį terminą ar kitą susitartą terminą nėra pristatytos, vartotojas, atsižvelgdamas į aplinkybes, gali pateikti reikalavimą pristatyti daiktus per papildomą protingą terminą. Jeigu pardavėjas nepristato daiktų per vartotojo nustatytą papildomą terminą, vartotojas turi teisę vienašališkai nutraukti sutartį. Jeigu pardavėjas nesilaiko prekės pristatymo termino, ypatingai tais atvejais, kai terminas vartotojui yra svarbus, pavyzdžiui, elektroninėje parduotuvėje perkama vestuvinė suknelė, vartotojas turi teisę nutraukti sutartį iškart pasibaigus numatytam arba sutartam terminui.
  • Kokių sutarčių, sudarytų nuotoliniu būdu, negaliu atsisakyti?
    • Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 6.22810 straipsnyje numatytos nuotolinių sutarčių, kurių negalite atsisakyti, išimtys: 1. Paslaugų sutartys, pagal kurias paslaugos vartotojui visiškai suteiktos, jeigu prieš paslaugų teikimą buvo gautas vartotojo aiškus sutikimas ir pripažinimas, kad jis neteks teisės atsisakyti sutarties, kai verslininkas visiškai įvykdys sutartį; 2. Sutartys, pagal kurias parduodamų prekių ar teikiamų paslaugų kaina priklauso nuo finansų rinkos svyravimų 14 dienų sutarties atsisakymo laikotarpiu; 3. Sutartys dėl pagal specialius vartotojo nurodymus pagamintų prekių, kurios nėra iš anksto pagamintos ir kurios gaminamos atsižvelgiant į vartotojo asmeninį pasirinkimą ar nurodymą, arba dėl prekių, kurios yra aiškiai pritaikytos vartotojo asmeninėms reikmėms; 4. Sutartys dėl greitai gendančių prekių ar prekių, kurių galiojimo laikas yra trumpas; 5. Sutartys dėl supakuotų prekių, kurios buvo išpakuotos po pristatymo ir kurios yra netinkamos grąžinti dėl sveikatos ar higienos priežasčių; 6. Sutartys dėl prekių, kurios po pristatymo dėl savo pobūdžio neatskiriamai susimaišo su kitais daiktais; 7. Sutartys dėl alkoholinių gėrimų, kurių kaina nustatyta sudarant pirkimo – pardavimo sutartį ir kurie pristatomi po trisdešimt dienų nuo sutarties sudarymo, o tikroji gėrimų vertė priklauso nuo rinkos svyravimų; 8. Sutartys, sudarytos vartotojui pateikus verslininkui konkretų prašymą dėl šio atvykimo tam, kad būtų atlikti skubaus remonto ar priežiūros darbai. Jeigu šiuo atveju verslininkas suteikia daugiau papildomų paslaugų, negu vartotojas konkrečiai nurodė, arba perduoda daugiau papildomų prekių, negu būtina remonto ar priežiūros darbams atlikti, toms papildomoms paslaugoms ar prekėms taikoma teisė atsisakyti sutarties; 9. Sutartys dėl supakuotų vaizdo ar garso įrašų arba supakuotos programinės įrangos, kurie buvo išpakuoti po pristatymo; 10. Sutartys dėl laikraščių, periodinių leidinių ar žurnalų pristatymo, išskyrus sutartis dėl šių leidinių prenumeratos; 11. Sutartys, sudarytos viešajame aukcione; 12. Sutartys dėl apgyvendinimo, prekių vežimo, automobilių nuomos, viešojo maitinimo ar laisvalaikio paslaugų, jeigu sutartyje nustatyta konkreti paslaugų teikimo data ar laikotarpis; 13. Sutartys dėl skaitmeninio turinio teikimo, jeigu skaitmeninio turinio teikimas buvo pradėtas vartotojui iš anksto sutikus ar pripažinus, kad dėl to jis praras teisę atsisakyti sutarties.
  • Internetu nusipirkau bilietą į spektaklį teatre, bet negaliu dalyvauti. Ar galiu grąžinti bilietą ir atgauti sumokėtus pinigus?
    • Nors per 14 dienų galite atsisakyti internetu užsakytų prekių, tačiau galioja tam tikros išimtys, viena jų - laisvalaikio paslaugų užsakymams konkrečioms dienoms ar laikotarpiams. Todėl bilietų pardavėjas neprivalo grąžinti pinigų, jei persigalvojote dėl renginio. Vertėtų peržiūrėti bilietų įsigijimo sąlygas, galbūt bilietų pardavėjas yra numatęs kitas sąlygas ir turėsite galimybę susigrąžinti visus arba dalį pinigų.
  • Internetu užsisakiau mobilų telefoną, tačiau gautas telefonas buvo kitos spalvos, nei buvau užsisakęs. Aš nenoriu naudotis rožinės spalvos mobiliu telefonu. Paskambinau klientų aptarnavimo telefonu, kuris buvo nurodytas elektroninėje parduotuvėje ir už šį skambutį taip pat turėjau sumokėti papildomai.
    • Vadovaujantis LR Civilinio kodekso 6.22810 straipsniu, telefoną galite grąžinti per 14 dienų nuo prekės pristatymo dienos ir atgauti už telefoną sumokėtus pinigus. Pardavėjas ne vėliau kaip per 14 dienų nuo tos dienos, kai pranešite apie sutarties atsisakymą turi grąžinti sumokėtus pinigus, įskaitant apmokėtas prekės pristatymo išlaidas. Prekės grąžinimo pardavėjui išlaidas (pašto, kurjerio ar pan.) turi padengti vartotojas, išskyrus atvejus, kai pagal sutartį šias išlaidas prisiima pardavėjas arba kai pardavėjas tinkamai neinformavo vartotojo, kad šias išlaidas vartotojas turės padengti pats. Daiktas laikomas kokybišku, jeigu daiktas atitinka pardavėjo pateiktą aprašymą ir turi tokias savybes kaip ir daiktas, kurį pardavėjas pateikė kaip pavyzdį ar modelį. Jeigu buvo pristatytas kitos, nei buvo nurodyta pirkimo-pardavimo sutartyje, spalvos telefonas, jo savybės neatitinka sutarties ir daiktas yra nekokybiškas. Vartotojui nutraukus sutartį dėl daikto netinkamos kokybės, pardavėjas privalo vartotojui sugrąžinti sumokėtą kaina ir netinkamos kokybės daikto grąžinimo pardavėjui išlaidas. Jeigu skambutis pardavėjo nurodyta telefono pagalbos linija kainavo daugiau nei baziniai skambučių tarifai, susidariusį kainų skirtumą taip pat turi padengti pardavėjas, nes padidinto tarifo telefono linijos negali būti naudojamos.
  • Internetinėje parduotuvėje išsirinkau patikusio modelio suknelę. Suderinus reikiamus matmenis, suknelė buvo pasiūta ir ją greitu metu gavau. Gavus ir pasimatavus suknelę, man nepatiko jos modelis ir spalva. Susisiekus su pardavėju man pasakė, kad pinigų negrąžins, bet pasiūlė prekę pakeisti kita. Noriu susigrąžinti sumokėtus pinigus.
    • Kokybiškoms, pagal specialų užsakymą gaminamoms prekėms netaikomas 14 dienų prekės grąžinimo terminas. Kadangi pasirinkto modelio suknelės dydis ir spalva buvo derinamas individualiai, pardavėjas gali netenkinti vartotojos reikalavimo grąžinti sumokėtus pinigus. Keisti prekės į kitą pardavėjas taip pat nėra įpareigotas.
  • Persigalvojau dėl internetinėje parduotuvėje pirkto miegamojo baldų komplekto. Ar turėčiau apmokėti prekės grąžinimo pardavėjui išlaidas?
    • Internetinėje svetainėje turėtų būti aiškiai nurodyta, kiek galėtų kainuoti elektroninėje parduotuvėje užsakymų didelių gabaritų prekių grąžinimas. Turint šią informaciją vartotojui lengviau apsispręsti, kurioje elektroninėje parduotuvėje pirkti prekę. Jeigu pardavėjai pageidauja, kad už kokybiškų didelių gabaritų prekių grąžinimą sumokėtų vartotojas, apie tai privaloma informuoti iš anksto.
  • Vienoje kelionių agentūroje įsigijau lėktuvo bilietus į Paryžių. Vėliau pastebėjau, kad galutinė kaina buvo ženkliai didesnė, nes nepastebėjęs įsigijau bagažo draudimą.
    • Elektroninės parduotuvės privalo nurodyti teisingą ir išsamią kainų informaciją vartotojui dar prieš įsigyjant pirkinį internetu. Greičiausiai kelionių agentūros užsakymo internetinėje formoje buvo naudojamas iš anksto pažymėtas langelis dėl bagažo draudimo. Lietuvoje ir visoje Europos Sąjungoje draudžiama naudoti iš anksto pažymėtus langelius dėl papildomų paslaugų.
  • Internetinėje parduotuvėje nusipirkau garsaus prekinio ženklo sezoninius batus. Tačiau prekės negavau, su pardavėju susisiekti nepavyksta – nerandu jokių kontaktinių duomenų interneto parduotuvėje.
    • Sutartims, sudaromoms elektroninėje parduotuvėje taikomi griežtesni vartotojo informavimo reikalavimai. Aiškiai ir matomoje vietoje turi būti nurodyti pardavėjo kontaktiniai duomenys, pavadinimas, registracijos numeris ir kita. Jeigu šios informacijos negalite rasti, svetainę vertinkite kritiškai. Gali būti, kad tapote sukčiavimo auka, pavyzdžiui, apsilankėte netikroje elektroninėje parduotuvėje. Tokios svetainės adresas gali būti panašus į realiai egzistuojančios normalios elektroninės parduotuvės adresą, joje pateikiamos įtartinai žemos prekių kainos ir pan.