LVI naujienos

2010 08 12

Slaptojo pirkėjo tyrimas: kas trečias užsienietis turėjo problemų grąžindamas kokybiškas prekes

Lietuvos vartotojų institutas, panaudodamas slaptojo pirkėjo metodą,  š.m. balandžio-birželio mėn. atliko kokybiškų prekių grąžinimo tyrimą, kurio tikslas - nustatyti problemas ir trukdžius, su kuriais susiduria užsieniečiai, grąžindami kokybiškas prekes Lietuvoje, jeigu jiems nepatinka dydis, spalva, modelis ar komplektiškumas. Tokias teises vartotojams nustato Civilinis kodeksas ir Prekių grąžinimo ir keitimo taisyklės.  

Tyrimas atskleidė, jog  58 proc. pardavėjų  nesugebėjo užsieniečiams suteikti išsamios ir teisingos informacijos apie perkamas prekes. Didžiausios kliūtys, informuojant užsienietį apie prekę,  - pardavėjo žinių trūkumas, kalbos barjerai ar nenoras suteikti išsamios informacijos.

Prieš perkant prekę tyrėjai privalėjo paklausti pardavėjo apie prekės grąžinimo galimybę. 29 proc. pardavėjų teigė, kad prekės nebus galima grąžinti, nors iš tikrųjų  remiantis teisės aktų nustatytais reikalavimais, vartotojai turėjo teisę grąžinti prekes. Kai kuriais atvejais pardavėjai klaidino tyrėjus, jog prekės yra nekeičiamos ir negrąžinamos, nes įrašytos į nekeičiamų ir negrąžinamų prekių sąrašą. Tyrėjai pabrėžė pardavėjų siekį sudaryti įspūdį, jog prekių grąžinimas yra ilga, sudėtinga ir nemaloni procedūra.

33 proc. tyrėjų teigė, jog atvykus grąžinti prekę, prekybininkų elgesys pasikeisdavo į neigiamą pusę - tyrėjams teko aiškintis pardavėjui, išklausyti nemalonias replikas kaip pvz. „O kas būtų, jeigu kiekvienas taip kaip Jūs ateitų ir grąžintų prekes?", „padėvėjo ir atnešė atgal" ir pan.

Vienas iš „Slatojo pirkėjo" tyrėjų savo ataskaitoje teigia, kad norėdamas parduotuvėje grąžinti žirklutes ir užvalkalą pagalvei, jis pasijuto   „įstatymo pažeidėju", o ne asmeniu, turinčiu teisę grąžinti prekes.

Nepavykus pasinaudoti savo teisėmis, t.y. grąžinti kokybiškas prekes buvo kreiptasi į Valstybinę ne maisto produktų inspekciją, kad ši išspręstų kilusį ginčą. Net ir turint minėtos valstybės institucijos sprendimą, grąžinti prekes buvo nemalonu, nes pardavėjai reiškė nepasitenkinimą, teko aiškintis dėl  prekių grąžinimo priežasčių.

Apie tyrimą

Tyrimas buvo atliekamas panaudojant slaptojo pirkėjo metodą, remiantis ESOMAR (Europos viešosios nuomonės ir rinkos tyrimų asociacijos) gairėmis. Keturi užsieniečiai rusakalbiai iš trečiųjų šalių atliko 12 imitacinių  pirkimų. Tyrimo tikslas -  nupirkti konkrečias prekes prekybos centruose, išsiaiškinti prekių pagrindines savybes, sužinoti informaciją apie kokybiškų prekių grąžinimo galimybes dar prieš perkant prekę, o praėjus trims dienoms po pirkimo grąžinti prekę, motyvuojant tuo, kad nepatiko jos spalva, modelis ar komplektiškumas.

Atliktas tyrimas yra vykdomo projekto „Trečiųjų šalių piliečių integracija per vartojimo kultūrą" dalis.
Projektą iš dalies finansuoja Europos Sąjunga. Projektas  yra vykdomas įgyvendinant Europos fondo trečiųjų šalių piliečių integracijos 2009 programą.

Vartotojų teisės grąžinant kokybiškas prekes

Vartotojas, jeigu jam nepatinka nusipirktos kokybiškos prekės spalva, dydis ar komplektiškumas, per 14 d. nuo prekės pirkimo dienos turi teisę prekę pakeisti. Jeigu pardavėjas neturi prekės pakeitimui, vartotojas turi teisę ją grąžinti ir atgauti pinigus.

Prekė neturi būti nešiota, sugadinta, praradusi prekinę išvaizdą.

LR Ūkio ministro įsakymu yra nustatytas kokybiškų prekių, kurios negali būti keičiamos, grąžinamos, sąrašas. Minėtas teises turi tiek nuolatiniai Lietuvos gyventojai, tiek atvykę užsieniečiai.

Atgal 0

Rašyti komentarą

Įkelkite etiketę

Projektai

  

  

     

 

             ESAME NARIAI 

Apklausos

Kokiomis pardavimo skatinimo priemonėms dažniausiai naudojatės?

Balsuoti Archyvas

Nuorodos