Straipsniai

2013 06 13

Reklamos vieta lėkštėje (Magdalena Protaitė)

Magdalena Protaitė (Kauno vaikų ir moksleivių laisvalaikio rūmai, Jaunųjų žurnalistų studija, vadovė Diana Mykolaitienė)

Reklama - nuolatinė mūsų kasdienybės palydovė. Ji supa mus kiekvienoje srityje; su ja susiduriame nė neiškėlę kojos iš namų. Plakatai, stendai, iškabos, vaizdo klipai televizijoje ir internete... Tokioje reklamos įvairovėje nėra dalykų, kuriuos būtų sunku išpopuliarinti. Reklama yra visagalė. Joje tviska brangiausi papuošalai, lekia naujausi automobiliai, ir viskas taip gražu. Nors kartais ji tokia žmogiškai paprasta: mielas kūdikis sauskelnių reklamoje arba dar mielesnis katinėlis, gavęs naujo, kaip niekada gero, ėdalo. Reklamos jau seniai paveikusios net mūsų „duoną kasdieninę". Svetainėje ManoApklausa.lt sukūriau trumpą ir greitą apklausą, kuria remsiuosi šiame straipsnyje. Keliasdešimt respondentų atsakė į klausimą, ar maisto prekių reklama jiems daro įtakos: teigiamai atsakė trečdalis apklaustųjų, 50 % pasirinko variantą, kad reklama tik iš dalies lemia jų apsisprendimą, o likusieji paspaudė atsakymą „tik tam tikrais atvejais". Reklama mūsų gyvenimuose užima didesnę vietą negu galime įsivaizduoti. Nebuvo nė vieno respondento, kuris būtų pasakęs: „Ne, mano apsisprendimų nelemia reklamos įtaka..."  Šiame straipsnyje panagrinėsiu keletą problemų, susijusių su maisto prekių reklama, manipuliacija pirkėjais ir pan.

Maisto reklama - bene svarbiausia

Maistas yra tai, be ko niekas neišgyventų, absoliutus žmogaus poreikių pamatas, tad reklamos verslas, aišku, tuo puikiai pasinaudojo...
Keli mano asmeniniai pastebėjimai apie maisto produktų reklamas:
  • Kalbant apie maisto reklamos tipą, labiausiai paveikiantį pirkėjus, norėčiau remtis jau minėtos apklausos rezultatais. Daugiausia vartotojus paveikia reklama televizijoje ar radijuje (36.9%). Tokį pat procentą surinko ir variantas „draugų rekomendacijos". Tai rodo, kad „žmogiškasis faktorius" netgi tokiame „nejausmingame" dalyke kaip reklama yra be galo svarbus. Kiti populiarūs atsakymo variantai buvo: reklamos internete (13.2%); plakatai bei lankstinukai (5.3%) ir t.t.
  • Būtiniausi maisto produktai (mėsos, pieno gaminiai, daržovės ir t.t.) nėra taip dažnai reklamuojami televizijoje ir internete, kaip antai, saldūs gaivieji gėrimai, šokoladiniai batonėliai, bulvių traškučiai, alkoholis. Tą patį galima pastebėti ir prekybos centruose, kuomet svarbiausios prekės yra salės gale, o įėjus į parduotuvę pirmiausia gali išvysti stirtas saldumynų ir vadinamojo „šlamštmaisčio".
  • Reklamos kūrėjai ypatingai orientuojasi į vaikus. Tai galima suprasti iš dažnų saldumynų ir greitojo maisto reklamų. Vaikai, nors dar neturi savų pajamų ir nėra visaverčiai pirkėjai, savo tėvams daro didelę įtaką: užsimano vis naujų daiktų, vis kitokio maisto...
ManoApklausa.lt duomenimis, net 91 % apklaustųjų mano, kad reklama vaikus išties paveikia.
  • Alkoholio reklama - labai galinga sritis. Nors Lietuvoje ją galima rodyti tik po 23val. (į klausimą „Ar manote, kad teisinga alkoholio reklamas per televiziją rodyti tik nuo 23val.?" net 81.9% respondentų atsakė teigiamai) tai, regis, visai nežlugdo alkoholinių gėrimų verslo... O kokios būna tos, kad ir retos, reklamos! Degtinė prilyginama aukso vertei, dar priduriant, kad tai „tautos paveldas" ar vyriškumo įrodymas...
Mano penkių minučių „žurnalistinis tyrimas"

Tikslas: pažiūrėti, kokios maisto reklamos dominuoja ČIA IR DABAR; susidaryti išvadas.
Įsijungiu „Facebook" - nematau jokios reklamos, susijusios su maistu. Perjungiu Delfi.lt: svetainės šone puikuojasi reklama apie šampano akciją viename didžiųjų prekybos centrų, sūrio reklama. Lrytas.lt - nuolaida prieskoniams vienoje parduotuvėje, airiško viskio reklama (tokia efektinga; per visą ekraną iššoka netgi vaizdo įrašas).

Išvados: alkoholio reklama televizijoje leidžiama tik nuo vėlyvo vakaro, o internete šis draudimas negalioja, čia alkoholis „liejasi" visą parą. Jo reklamos - išskirtinės: visada ryškios, patraukiančios žvilgsnį...  Dominuoja ne pačių būtiniausių prekių reklama.

Vaistas - maistas?

Netgi mažas vaikas žino, kad tabletės ir apskritai vaistai, nėra maistas. Žino, kad užtenka vos vienos ryškios multivitaminų kapsulės per dieną, kad jaustumeisi energingas ir sveikas (tokiais pažadais pagrįstos visos vaistų reklamos). Tačiau reklamos verslo asai to nesupranta, arba greičiau nenori suprasti... Vaistų, vitaminų, nuolaidų vaistinėse reklamos yra rodomos taip dažnai lyg būtų tokios svarbios kaip būtiniausi maisto produktai... Sutinku su tais, kurie perskaitę šias eilutes pasakys, jog tai tik mano asmeninė nuomonė. Taip, bet ji turi realaus pagrindo. Pagal reklamas galime susidaryti įspūdį, kad vaistų ir vitaminų yra kiekvienam gyvenimo atvejui. Nesvarbu, kokio amžiaus, lyties, pažiūrų būtum! Televizijoje, internete stambiu planu matome laimingus vaikus (jie laimingi tik todėl, kad mamos pasirūpino jiems nupirkti vitaminų ar vaistų nuo peršalimo). Tik reklamos pabaigoje, apačioje mažomis raidelėmis būna parašyta ir greit sumurmama apie vaistų šalutinį poveikį. Vaistai - specifinė prekė. Mano supratimu, juos derėtų reklamuoti sveikatos laidose ir žurnaluose, to žiūrovui tikrai užtektų. Deja, dažnai nesutampa žiūrovo ir reklamos kūrėjo nuomonė... Uždarbis tampa svarbesnis už visa kita.

Į klausimą „Ar sutinkate, kad vaistų (vitaminų ir pan.) reklamos yra kur kas dažnesnės nei maisto produktų?" teigiamai atsakė 36.4% apklaustųjų, 9.1% pasirinko variantą „šiek tiek", o 13.7% šiuo klausimu neturėjo nuomonės. Tačiau, didelei mano nuostabai, net 41 % respondentų su mano teiginiu nesutiko.

Maisto reklamų psichologija

Apie tai būtų galima rašyti atskirą straipsnį... Šįkart labiausiai norėčiau pabrėžti manipuliaciją reklamose. Apskritai galima teigti, kad pati reklama yra viena didelė manipuliacija žmogumi! Žmogus jautrus jį supančiam pasauliui: spalvoms, skoniams, formoms, garsams, kvapams, „žmogiškajam faktoriui", įvairiems psichologiniams manevrams ir t.t. Geriausias to pavyzdys reklamos srityje - „Tarybinėmis" vadinamos prekės. Šiuolaikinę visuomenę bandoma įtikinti, kad „anais laikais" ir dešra buvo skanesnė, ir šiaip viskas buvę neblogai... Atliktoje apklausoje sulaukiau įvairių nuomonių apie šias prekes: vieni mano, kad jų populiarumas yra didelė problema, už kurios kažkas slypi, o kiti - jog tai tik perdėta panika.

Kelios nuomonės: „nieko blogo tame neįžvelgiu, labiau erzina ta sovietmečio fobija..."; „Man tai yra tiesiog produktas, su tokiu pavadinimu"; „(...) tos visos melžėjos, pionierės kažkokios, vaizduojamos ant tarybinių dešrų nesukelia itin gero vaizdo ir noro pirkti"; „Tokia tarybinė simbolika,manau,neturėtų „puoštis" ant prekių"; „Tiesą pasakius, perku ir tai visai nereiškia, kad jaučiu kažkokią simpatiją tuometinei valdžiai ar toleranciją Lietuvos priespaudai. Tiesiog tie gaminiai yra visai skanūs ir nematau jokios problemos, jei žmonės noriai juos renkasi." Mano asmeninė nuomonė šiuo klausimu - kategoriškai neigiama. Man tokių prekių pirkimas yra tas pats, kas pakeisti savo įsitikinimus už duonos riekelę... Bet tokios prekės turi visai nemenką paklausą. Vadinasi, visada atsiras ir pasiūla...

Taigi, nuo reklamos niekur nepabėgsime, bet susidūrę su ja turėtume gerai pamąstyti, ar visa, ką matome yra tiesa, ar tai mums naudinga, prasminga. Net jei toji reklama yra jūsų mėgstamų, pusryčiams valgomų varškės sūrelių.

Atgal 0

Rašyti komentarą