Straipsniai

2013 06 13

Į grožį– per skrandį (Rugilė Meškaitė)

Rugilė Meškaitė (Kauno „Purienų" vidurinė mokykla, vadovė Jolanta Vildžiūnienė)

Ar žinai, kad grožį galima valgyti? Ne, čia kalbėsime ne apie stebuklingas piliules ir gėrimus, o apie maisto medžiagas, galinčias labai pagražinti tavo odą ir plaukus. Tai vitaminai, mineralai, mikroelementai, aminorūgštys, baltymai ir tam tikri riebalai. Būti gražiam labai padeda daržovių ir vaisių valgymas. Dabar nesigilinsime iš kokio daržo ar sodo - ekologiško ar iš tolimųjų kraštų jie nuskinti.

Vitaminai- sveikatos ir grožio sargai

Obuoliai, abrikosai, žemuogės, ananasai, mango pašalina iš organizmo šlakus, turi daug vitaminų, Valgant šiuos vaisius oda tampa lygi ir graži. Morkos naudingos mūsų akims, kaliaropė stiprina dantis, špinatai gerina kraujotaką, žirniuose daug maistinių medžiagų, būtinų odai, plaukams ir nagams. Soros yra itin naudinga grūdinė kultūra, kurioje yra daug silicio rūgšties, stiprinančios plaukus, nagus ir odą. Jogurte, kefyre ir pasukose yra daug kalcio, stiprinančio kaulus ir vitamino A, gerinančio odos medžiagų apykaitą. Alaus mielėse yra itin daug „grožio vitaminų" ir cinko. Nesmulkintų grūdų produktai ir dribsniai turi daug vitamino B ir mineralinių medžiagų, reikalingų norint turėti sveiką odą, nagus ir plaukus. Bananai yra tikri streso žudikai. Juose esantis magnis gana greitai atgaivina ir pakelia nuotaiką, Šie geltonieji vaisiai- skani, soti ir lengva užkanda tarp pagrindinių valgių. Paskanauji šio vaisiaus - ir vėl šypsaisi. Paslaptis- juose esanti stebuklinga medžiaga serotinas.

Vitaminai ir mineralai- sveikatos sargai! Vitaminai suteikia žvalumo ir daro žmogų gražesnį, Tačiau net ir valgydami daug vaisių ir daržovių mes gauname labai nedaug šių medžiagų, nes jos labai jautrios šviesos poveikiui, netinkamam sandėliavimui ir terminiam apdorojimui (virimui, kepimui). Dėl to retkarčiais reikia vartoti vitaminų preparatus. Tavo gydytojas ar vaistininkas patars, kokius ir kiek vitaminų, atsižvelgiant į tavo poreikius, tau reikia vartoti.

Energijos šaltiniai

Maisto produktai gali ne tik pagražinti, bet ir sureikti energijos. Realizuoti sukauptą energiją padedantys maisto produktai skirstomi į keturias pagrindines grupes. Šie maisto produktai arba teikia organizmui būtinų "degalų", arba aprūpina maisto medžiagomis, skatinančiomis energijos gaminimo procesą.

Švieži vaisiai aprūpina organizmą angliavandeniais, kurie tuoj paverčiami gryna energija. Vaisiuose yra daug kalio, būtino nervams ir raumenims normaliai funkcionuoti, Jie yra vertingi organizmui kaip skysčio šaltinis. Tai lengvai virškinamas maistas- jam perdirbti organizmas neeikvoja daug energijos. Pamažu papildo kraujyje esančių angliavandenių atsargas, taiga padeda palaikyti stabilų cukraus kiekį kraujyje.

Šviežios daržovės- daugiausia šakniavaisiai, pavyzdžiui bulvės, morkos ir pastarnokai, iš karto aprūpina kraują angliavandeniais, kurie labai greitai virsta energija. Žaliose lapinėse daržovėse gausu kalcio ir magnio - šie mineralai būtini nervams ir raumenims. Daržovėse gausu kalio- būtino nervams ir raumenims normaliai funkcionuoti. Jos taip pat aprūpina organizmą skysčiais, kurie būtini visiems gyvybiniams procesams. Žalios daržovės lengvai virškinamos lengvai virškinamos ir neeikvoja daug organizmo gyvybinės energijos. Dauguma žalių daržovių pamažu aprūpina kraują angliavandeniais ir kartu palaiko stabilų cukraus kiekį kraujyje. Kai kuriose daržovėse (daugiausia lapinėse) gausu geležies ir folinės rūgšties, būtinos raudonųjų kūnelių formavimuisi.

Neskaldytų grūdų miltiniai produktai taip pat yra energijos šaltinis. Jie aprūpina organizmą angliavandeniais ir kartu palaiko stabilų cukraus kiekį kraujyje. Šiuose produktuose gausu B grupės vitaminų, kurie padeda organizmui maisto medžiagas paversti energija. Juose gausu chromo, kuris būtinas normaliai angliavandenių apykaitai ir cukraus kiekiui kraujyje palaikyti. Neskaldytų grūdų produktuose gausu geležies ir folinės rūgšties- šios medžiagos būtinos formuotis raudoniesiems kraujo kūneliams.

Lengvai energija organizme virsta ir ankštinės daržovės. Dauguma jų aprūpina kraują angliavandeniais, palaikydami stabilų cukraus kiekį kraujyje. Šiose daržovėse gausu B grupės vitaminų, kurie padeda organizmui maisto medžiagas paversti energija.

Energijos siurbikai

Kai vieni maisto produktai suteikia organizmui energijos ir gyvybinių jėgų, tuo tarpu kiti neabejotinai daro priešingą poveikį. Visuotinai pripažinti energijos siurbikais yra kava, arbata, saldumynai, gaivieji gėrimai ir alkoholis.

Vienas iš tokių siurbikų yra kofeinas. Jo yra kavoje, arbatoje ir kai kuriose gaiviuosiuose gėrimuose. Šokolado plytelėje taip pat yra į kofeiną panašių komponentų, kurie organizmui daro panašų poveikį. Kofeinas per labai trumpą laiką pakelia energiją, tačiau laikiną energijos pakilimą lydi atoslūgis ir pastebimas nuovargis. Dažnai žmonės, vartojantys daug kavos, arbatos ir gaiviuosius gėrimus, kuriuose yra kofeino, nebegali jų lengvai atsisakyti ir negavę įprastos kofeino dozes, jaučia energijos stoką. Nesaikingai vartojant kofeiną, dažnai kyla drebulys, nerimas ir nemiga.

Labai daug gyvybinės energijos atima nesaikingai vartojami saldūs maisto produktai ir gėrimai- saldainiai, sausainiai, pyragaičiai ar limonadas. Šie maisto produktai žaibiškai padidina cukraus kiekį kraujyje. Organizmas stengiasi neutralizuoti angliavandenių perteklių. Paprastai jų pernelyg sumažėja (hipoglikemija) ir pajuntamas fizinės ir psichinės energijos badas. Ilgai piktnaudžiaujant cukrumi, organizmas netenka daug maisto medžiagų, būtinų energijai generuoti. Atsikratyti per didelio saldumynų poveikio galima reguliariai maitinantis - tai padeda palaikyti stabilų cukraus kiekį kraujuje. Jei norite užkąsti tarp pagrindinių valgymų, rinkitės nesaldžius užkandžius.

Energijos žudikas yra alkoholis. Jis sukelia snaudulį net pasibaigus jo sukeltai intoksikacijai. Iš alkoholio cukrus labai greitai patenka į kraujotaką. Todėl po kiek laiko kraujuje cukraus gali pritrūkti.


Atgal 1

Rašyti komentarą

Skaityti komentarus (1)

Komentarai

Danute | 2015-08-31

Niekur nerandu vitaminu tik papildus, gal kas zinote ar ju apart vaisiu , darzoviu, prieskoniu jau nebera o gal is vis nebuvo?