Recenzijos

2013 06 21

Žurnalistinių tyrimų konkurso „Būk pilietiškas. Vartok atsakingai“ darbų recenzija (Jurgita Kirkilaitė Jurevičienė)

2013-06-18, Jurgita Kirkilaitė Jurevičienė -  LRT žurnalistė.

Vartotojų instituto ir Nacionalinės Žurnalistų kūrėjų asociacijos organizuotas žurnalistinių tyrimų konkursas „Būk pilietiškas. Vartok atsakingai" pasižymi žanrų įvairove: 1 radijo laida,11 videoreportažų, 7 fotoreportažai, 60 straipsnių ir interviu. Tradiciškai plunksną imti į rankas jaunimui vis dar drąsiau nei draugauti su kamera, fotoaparatu ar radijo technika. Buvo tokių kaip Kauno M. Mažvydo vidurinės mokyklos komanda ir Alytaus Putinų gimnazijos mokinė Laura Bilinskaitė, pateikusių ir videofilmą, ir straipsnį. Kodėl ne? Kai TV žurnalistai renka medžiagą, iš tiesų dalis informacijos lieka "už kadro", kurią galima puikiai panaudoti išsamesniame spaudos ar interneto straipsnyje. Pagirčiau straipsnių ciklų autorius  - Džineta Ovčinikovaitė  (2 darbai), Ieva Drungilaitė (2 darbai), Indrė Kaminckaitė ( 2 darbai) ir kitus... Net po 3 darbus pateikė Jurgita Markūnaitė ir Karolina Slapšytė. Sutapimas ar ne, bet stipriausi konkurso darbai yra šių autorių. Sklandi, taisyklinga kalba, nemažai informacijos šaltinių, logiškos išvados. Šaunuolės merginos, turinčios ką ir kaip pasakyti skaitytojui.

Potemių įvairove, bandymu įvaldyti įvairias tyrėjų metodikas, pagalbines priemones, jaunatviškai globaliu žvilgsniu į lokalias problemas, nuoširdumu, savito stiliaus paieškomis jaunimas išsiskiria iš profesionalių žiniasklaidos darbuotojų. Ir kai kuriais darbais nė kiek nenusileidžia. Tiesa, dalis pateiktų darbų pretenduoti į viešąją informacijos erdvę negalėtų dėl abejotinų šaltinių, neargumentuotų, subjektyvių išvadų, stiliaus, kalbos klaidų. O dalis videofilmų dėl prastos techninės charakteristikos, silpnokos režisūros ir galimai skuboto įgyvendinimo.   

Panagrinėkime atidžiau. Apžvelgiant potemių įvairovę - nesuvartotas maistas, finansinis raštingumas, maisto bankas, produktų pakuotės, reklamos poveikis, ekologiška produkcija ir t.t., nesunku pastebėti, kad dominuoja dvi pastarosios. Nenuostabu, nes reklama ir ekologija - lengviausiai pastebimi ir nagrinėjami dalykai. O gal tiesiog madingi? Deja, reikia pripažinti, kad ne visi darbai atitinka žurnalistinio tyrimo žanro reikalavimų. Yra tiesiog mokyklinių praktinių užduočių ar prezentacijų (D.Aryševas "Mozzarella sūrio mylios Lietuvos link", Ą.Aukštuolio "Prieskoninių augalų įtaka majonezo kokybei".)

Nors dažnas konkurso dalyvis įspėja apie reklamos, televizijos įtaką, pavojus, bet įspūdis toks, kad patys yra pakliuvę į šias pinkles... Kėdainių r. Akademijos gimnazijos videofilmas "Atsakingas finansų tvarkymas" - kažkas panašaus į LRT "Klausimėlį", o Vilkaviškio S.Nėries pagrindinės mokyklos mokinės tiesiog apsilankė ir išreklamavo parduotuvę "Rinkis Eko". O štai A.Jokubauskaitė straipsnyje  "Maisto banko" pagrindinė misija - kovoti su maisto švaistymu" lyg ir išlaviruoja tarp reklaminių triukų bei žurnalistinio problemų nagrinėjimo.   

Bandymas įvaldyti įvairias tyrėjų metodikas, pagalbines priemones ne visiems vienodai sekėsi. Apklausas, anketas, diagramas, interneto ir kitų šaltinių informaciją gana sėkmingai naudoja daugelis, o štai tiesiogiai bendrauti su įvairiais specialistais, įdomiais žmonėmis, atlikti tikrus žurnalistinius tyrimus gatvėje - ryžosi retas. Nors Kėdainių r. Akademijos gimnazijos videofilmui "Nesuvartotas maistas" trūksta tvirtesnės režisieriaus bei operatoriaus rankos, išradingesnio montažo, bet pastangų apšviesti visuomenę tikrai įdėta. Vien jau ko verti užfiksuoti vaizdai sąvartyne! Nuo paukščių net akys raibsta... KMTKC videoreportažas "Iškepti blynai" iškeptas pagal visus televizinio reportažo kanonus, tad ir žiūrėti įdomu. I. Kaminckaitė straipsniuose "Alkoholio reklamos tikslas - išnaudoti silpniausius" bei "Greitieji vartojimo kreditai sužlugdė mano gyvenimą" pašnekovų dėka gana įtaigiai ir vaizdžiai gvildena problemas. Klaipėdos "Varpo" gimnazijos jaunųjų žurnalistų būrelio narius galima pagirti ne tik už taisyklingai ir įdomiai pateiktus anketų rezultatus (kas tikrai nedaugeliui pavyko), bet ir už drąsą kalbinti benamius. Čia jau tikrai tiriamoji žurnalistika.    

Jaunatviškai globalus žvilgsnis į lokalias problemas kelia ir dviprasmiškų minčių. Nes apie gana įprastus reiškinius kalbama perdėm patosiškai, įsiveliama į filosofinius svarstymus. Fotoreportažo "Reklama, gatvė, ir aš. Kaip sutarsime?" autorė Kornelija Kuodytė dirbo daug, bet...atleiskit, lyg pasamdyta reklamos firmų advokatė. Labai jau daug savojo "aš" demonstravimo, subjektyvios nuomonės L. Bilinskaitės straipsnyje  "Ekologiškam maistui degame žalią šviesą!" Nors straipsnį skaityti gana įdomu. Klaipėdos moksleivių saviraiškos centro Lyderystės būrelio straipsnyje "Finasinis raštingumas. Ką jaunuoliai (13 -16 m) žino apie pinigus?" perdaug užsižaidžiama samprotavimais, pasaulio pabaigos, Armagedono vizijomis. Gal ir galima pagąsdinti  bendraamžius kokio Helovyno metu, bet tik ne tiriamosios žurnalistikos žanre.

Kartais iš mokinių darbų "kyšo" perdėm akademiniai (tėvų? mokytojų?) pasvarstymai (K. Slapšytė "Kaupk !Keisk! Planuok!", A.Bačinskaitė "Vietinės kilmės maisto produktų vartojimas"). O galbūt tai informacija iš interneto? Žinoma, išvardinti šaltiniai - irgi galimi, galbūt šalia esantys suaugusieji iš tiesų išmano dalyką.   

Kalbant apie nuoširdumą, savito stiliaus paieškas, galima pagirti už ilgoką, bet nenuobodų studentišką VDU radijo pasišnekėjimą, įdomų pasirinkimą panagrinėti "Ar įmanomą užsiauginti ekologiškų daržovių mieste?" (Kauno Šv. Pranciškaus vidurinė mokykla). O Korneliją Kuodytę, pateikusią fotoreportažą "Reklama, gatvė ir aš. Kaip sutarsime" - ir už darbštumą. Redą Zinkevičiūtę, straipsnyje "Ar ekologijos daigelis išvys Lietuvos padangę?" - tiesiog už žurnalistinę drąsą kritiškai vertinti ekologijos "madą".  
 
Tiesa, yra darbelių, galbūt ir nesublizgančių konkurso kriterijų skalėje, bet paperkančių autorių nuoširdumu, emocijomis ir smalsumu ( R.Viskantaitės "Dalia Paplauskienė: vargas išmoko visko", S.Bakanauskaitė "Septyngalvis reklamos slibinas prieš mažąjį riterį".)
         
Už režisūrinius ieškojimus bei animaciją teigiamai vertinčiau Kėdainių r. Akademijos gimnazijos komandos filmuką "Kišenpinigiai" bei Joniškio žemės ūkio mokyklos mokinių darbą apie asmeninį biudžetą. Trakų r. Rūdiškių gimnazijos jaunųjų žurnalistų būrelio "Neatitikimai" - nebloga idėja kontrasto būdu perpinti kelias siužetines linijas (mokinių skaitomos ištraukos ir vaizdai valgykloje), bet techniškai sekėsi silpniau. "Zapyškio žinios" - nors dalinai ir kopijuojama idėja, bet pasistengus buvo galima atlikti viską įdomiau. Kauno M. Mažvydo pagrindinės mokyklos komandai, sukūrusiai  "Revoliuciją šaldytuve", papriekaištaučiau dėl menkinančių vaidybinių intarpų bei perdėto vedančiosios vaidmens. Ir šiaip pastaba daugeliui videofilmų kūrėjų: neužmiršti esmės, papildančių detalių, derinti vaizdą su tekstu, neužsižaisti su vaidyba ar abejotina režisūra, geriau įvaldyti kamerą, montažą. Ir nederėtų išsakyti pabaigoje apibendrinimų, jei mažai pašnekovų kalbinta...  

 

Atgal 0

Rašyti komentarą