Naujienos

2013 12 10

Kritinis mąstymas – atsakingo vartotojo vizitinė kortelė

Gruodžio 5-6 dienomis Lietuvos vartotojų instituto atstovai su mokymais „Atsakingas vartojimas: ar verta stengtis?" apsilankė Klaipėdos Ąžuolyno ir Tauragės Versmės gimnazijose. Su abiejų gimnazijų moksleiviais daugiausiai diskutuota apie vartotojo gebėjimo kritiškai vertinti prekes ir paslaugas svarbą.

Atsargiai: žaliasis smegenų plovimas!

Klaipėdos Ąžuolyno gimnazijos moksleivėms pristatinėjant ekologiškų maisto produktų pasiūlos prekybos centruose tyrimą, įsiplieskė diskusija apie žaliąjį smegenų plovimą - klaidinančios informacijos pateikimą, kai pardavėjai siekia sukurti teigiamą ekologinį prekės įvaizdį. Nors ir neturi ekologiškos gamybos sertifikatų, kai kurie pardavėjai imasi reklaminių triukų - naudoja etiketėje užrašą „natūralus", „eko", apipavidalinimui renkasi žalią spalvą, vaizduoja lapelius, augalus. Taip suklaidinamas ne vienas vartotojas.

„Seniau galvodavau, kad prekės ekologiškos, jeigu jos yra be maisto priedo arba turi užrašą „ekologiška". Oficialūs ekologiniai ženklai, sertifikavimas, galimi pardavėjų piktnaudžiavimo atvejai - visa tai man buvo naujas dalykas. Dabar tiesiog akys atsivėrė. Ir gal nebeplaus man taip žaliai smegenų", - pamąstymais dalinosi gimnazistė Aurinta Garbašauskaitė, kuriai įdomiausia mokymuose buvo paskaitininkų pasidalinimas asmenine, praktine patirtimi.

Kolegei antrino ir kita Klaipėdos Ąžuolyno gimnazijos antrokė Gabija Kavaliauskaitė, kuri teigė aiškiau supratusi, kaip gamintojai žaidžia vartotojų psichologija ir siekia mus paveiki, kad pirktume jų siūlomas prekes. „Anksčiau galbūt nesuvokiau, kiek aplinkui yra netikrų ženklų ir netikrų maisto prekių. Dabar, kai eisiu į prekybos centrą, bent jau kartais pasistengsiu kritiškiau pažiūrėti, ką prekiautojai siūlo iš tiesų", - teigė gimnazistė.

Mokymų organizatoriai pastebėjo, kad įtarimų keliančios prekių etiketės yra puiki proga pasireikšti pilietiniam aktyvumui ir skatino kilus klausimų arba neaiškumų kreiptis į Valstybinę maisto ir veterinarijos tarnybą. Pastaroji yra ne tik įpareigota ištirti vartotojų skundus dėl neteisingai nurodytos maisto prekių sudėties ar kitų ženklinimo pažeidimų, tokių kaip klaidinimas, kad prekė ekologiška. Pasitvirtinus skunduose nurodytiems pažeidimams, VMVT turi galią įpareigoti maisto pramonės įmones juos pašalinti, bausti pažeidėjus, atskirais atvejais perduoti nagrinėti bylą Valstybinei vartotojų teisių apsaugos tarnybai.

Kaip neapsigauti renkantis maistą?

Nors Tauragės Versmės gimnazijoje vykusiuose mokymuose buvo aptartos ir greitųjų kreditų ėmimo rizikos, gimnazistėms labiausiai įstrigo diskusijos, kaip neapsigauti renkantis maistą. „Man iš tiesų labai įstrigo tema apie maistą, apie maisto vartojimą. Dabar tikrai žinosiu, ką reiškia pirmasis skaitmuo ant kiaušinių, kokius produktus geriau pirkti", - sakė moksleivė Evelina Lipkytė.

Mokymo dalyviams pateikta keletas svarbiausių aspektų, kuriuos vartotojas turėtų įvertinti, prieš nuspręsdamas, kuris maisto produktas mažiausiai kenkia aplinkai ir mūsų sveikatai. Prieš perkant verta sau užduoti tokius klausimus: Kur ir kokiomis sąlygomis maisto produktai buvo užauginti/pagaminti? Kaip ir kiek maisto produktas yra papildomai apdorotas? Kokį kelią maisto produktas turi atkeliauti iki mūsų? Kiek įpakuotas maisto produktas ir kokios galimybės perdirbti pakuotę? Kiek ir kokių, atsižvelgiant į visus aukščiau išvardintus punktus, sunaudota išteklių?

Norėdamas įvertinti visus šiuos punktus, vartotojas turi skirti nemažai laiko. Vis dėlto tik sukaupę pakankamai informacijos ir nuolat domėdamiesi, ką dedame į pirkinių krepšelį ir po to valgome, pradedame patys iš tiesų rinktis maistą. Todėl Lietuvos vartotojų instituto atstovai patarė moksleiviams pradėti nuo didžiausių rizikų mažinimo, t. y. išsiaiškinti kuo daugiau apie dažniausiai vartojamus maisto produktus.

Dalyvavimas mokymuose Tauragės Versmės gimnazijos moksleiviams padėjo geriau suprasti ne tik verslo įtaką mūsų gyvenimui, bet ir atsakingo vartojimo svarbą. „Man labai įdomu buvo išgirsti, kiek verslo pasaulis turi įtakos mūsų vartojimui. Nes iš tikrųjų neatkreipdavau dėmesio, kad jo įtaka tokia didelė ir kad mes jai patys pasiduodame. Atrodo, va, noriu, ir perku, bet juk mus veikia reklamos ir kiti dalykai", - samprotavo Evelina Lipkytė. - „Kas yra atsakingas vartojimas? Tai vertinimas, kaip tavo poelgiai paveiks tavo aplinką ir patį tave. Kai gerai įvertini, tada ir pasirenki tinkamus sprendimus ir net padaręs kokią klaidą, gali įvertinti, ką blogai padarei ir ką pakeisti, kad būtų gerai."

Straipsnis yra Lietuvos vartotojų instituto vykdomo projekto „Pilietiškumo skatinimas per atsakingą vartojimą" dalis, kurį finansuoja Europos socialinis fondas. Daugiau informacijos: http://www.vartotojai.lt/pilietiskumas
Atgal 0

Rašyti komentarą