Naujienos

2014 10 30

Lietuva pagal Sąžiningos prekybos apimtis atsilieka nuo Estijos

Sąžiningos prekybos sistema leidžia vartotojams kasdieniais pasirinkimais prisidėti prie teigiamų pokyčių besivystančiose pasaulio šalyse. Nepaisant to, kad Estijoje gyvena dvigubai mažiau gyventojų nei Lietuvoje, Sąžiningos prekybos apimtys ten net dvigubai didesnės. Atsižvelgiant į tai, kad Sąžiningos prekybos judėjimas mūsų šalyje tebėra mažai žinomas, Lietuvos vartotojų institutas š. m. spalio 29 ir spalio 30 d. vilniečiams organizavo animacinių filmų apie Sąžiningą prekybą peržiūras.

Atsiliekame nuo kaimynų

Pasaulyje egzistuoja ne viena tarptautinė organizacija, siekianti sąžiningesnio pajamų pasiskirstymo tarptautinėje prekyboje. Baltijos šalyse parduodama nemažai FAIRTRADE ženklu pažymėtų Sąžiningos prekybos produktų, kuriuos sertifikuoja „Fairtrade International" organizacija. Neseniai paskelbtos „Fairtrade International" metinės ataskaitos duomenimis, 2013 m. tarp Baltijos valstybių daugiausiai FAIRTRADE produktų parduota Estijoje - palyginti su 2012 m. čia fiksuotas net 65 proc. augimas.

Nepaisant to, kad Estijoje gyvena daugiau nei dvigubai mažiau gyventojų, šioje šalyje FAIRTRADE produktų prekybos apimtys net dvigubai didesnės. 2013 m. estai Sąžiningos prekybos produktams išleido 1 756 251 Eur, o lietuviai - 842 258 Eur. Lietuva atsilieka ir nuo Latvijos, kurios gyventojai prekėms su FAIRTRADE ženklu išleido 975 010 Eur.

Siekiant geriau supažindinti lietuvius su tradicinėje tarptautinės prekybos sistemoje egzistuojančiomis problemomis ir Sąžiningos prekybos judėjimo siūlomais sprendimais, peržiūrų dalyviams parodyti 3 animaciniai filmai.

Ne tik skambi frazė

Jaunatvišką mitingą vaizduojantis animacinis filmas „Ne tik skambi frazė" pristato pagrindinius sąžiningos prekybos sistemos principus - jokio vaikų išnaudojimo, sąžiningas atlygis gamintojams ir darbuotojams, geresnės darbo sąlygos, papildomos priemokos bendruomenės reikmėms (kelių tiesimui, mokyklų ir ligoninių statybai), aplinkos tausojimas.

https://www.youtube.com/watch?v=-tnR3Qm3tTk

Moksliniai tyrimai rodo, kad šie etiniai principai iš tiesų labai svarbūs vartotojams. Italų (Vecchio, Annunziata, 2014) tyrimo duomenimis renkantis maistą respondentams svarbiausia, ar maistas pagamintas laikantis žmogaus teisių (43 proc.) ir neišnaudojant moterų ir vaikų (39 proc.).

Įvairūs produktai

Per komišką dviejų pirkėjų varžymąsi parduotuvėje, animacinis filmas „Produktai" parodo sąžiningos prekybos produktų įvairovę. Sąžiningos prekybos sertifikatais žymimi ne tik maisto produktai, bet ir kiti gaminiai, pvz., drabužiai iš medvilnės ir kamuoliai.

https://www.youtube.com/watch?v=NFs6vW8VFgk

Šiandien FAIRTRADE ženklą galima rasti ant daugiau nei 30 tūkst. įvairių maisto ir ne maisto produktų, kuriais prekiaujama daugiau nei 125 šalyse. Vakarų valstybėse beveik 6 iš 10 vartotojų atpažįsta FAIRTRADE ženklą, iš jų 90 proc. pasitiki juo (Fairtrade International, 2014). Lietuvoje nėra atlikta reprezentatyvių tyrimų nei apie FAIRTRADE ženklo žinomumą, nei apie vartotojų požiūrį.

Vakarų Europoje atlikti tyrimai rodo, kad vartotojai už Sąžiningos prekybos produktus yra pasiryžę mokėti daugiau. Kaip vieną tokių prekių galima paminėti šokoladą - pirkėjai už FAIRTRADE paženklintą šokoladą yra linkę mokėti daugiau nei už kitais socialinės atsakomybės ženklais paženklintus šokoladus. Pasitikėjimas FAIRTRADE ženklu buvo vienas iš pagrindinių faktorių.

Geros naujienos iš viso pasaulio

Televizijos žinių laidą imituojantis filmukas „Geros naujienos iš viso pasaulio" užkrečia gera nuotaika. Pažiūrėję šį animacinį filmą sužinosite ne tik kokiose pasaulio šalyse yra auginami ir gaminami FAIRTRADE ženklu žymimi produktai, bet ir kokių gerų naujienų jūsų pasirinkimas parduotuvėje gali atnešti tų šalių gyventojams.

https://www.youtube.com/watch?v=57H265kOLro

FAIRTRADE ženklui licenzijas suteikianti „Fairtrade International" organizacija vienija daugiau nei 1,4 milijonų ūkininkų ir darbuotojų, 1210 gamintojų organizacijų 74 pasaulio šalyse. Didžioji dalis gamintojų yra smulkieji ūkininkai, kurių ūkio vidutinis dydis siekia tik 1,6 ha. Nustatyta, kad Sąžiningos prekybos sistemos augintojai nors ir gaudami mažesni derlių, gauna už jį didesnę kainą (Ruben, Fort, 2012).

Pranešimas yra Lietuvos vartotojų instituto įgyvendinamo projekto „Sąžininga prekyba: informuotumo didinimas" dalis, kurį iš dalies finansuoja Europos Sąjunga. Plačiau: http://www.vartotojai.lt/lt/fairtrade

Atgal 0