Lietuvos vartotojų institutas stebi “žaliosios rinkodaros” augimą ir rekomenduoja įmonėms ją peržiūrėti, nes informacijoje apie draugiškus aplinkai produktus ir paslaugas gali būti klaidinančių vartotojus žaliųjų teiginių, kurie prisideda prie žaliojo smegenų plovimo.
Žaliajam smegenų plovimui – sakome ne
„Žaliasis smegenų plovimas“ apibrėžiamas kaip reiškinys, kuomet verslas sukuria įspūdį, kad jo produktai ir paslaugos yra draugiški aplinkai, kai jie tokie nėra, arba ne tiek, kiek teigiama ar numanoma. Paprastai žaliasis smegenų plovimas vykdomas pasitelkiant ir vartojant žaliuosius teiginius, kurie yra suprantami kaip žodžių, jų junginių bei vaizdinių klaidinantis vartojimas. Pavyzdžiui teigiama, kad pakuotė pagaminta saugojant aplinką, kai tam nepateikiami įrodymai arba jie yra nepakankami.
Namų darbai “žaliąjai rinkodarai”
Nr. 1 Pasitikrinti, ar žalieji teiginiai yra pagrįsti. Jeigu įmonė tvirtina, kad ji rūpinasi aplinka, tačiau nenurodo konkrečių priemonių, gali būti ženklas, kad vartorojai yra klaidinami. Ne tik žodžiai, bet ir vaizdai, vaizdo įrašai ir iliustracijos svetainėse, kuriuose nurodoma žalioji politika, gali sukurti klaidinantį įvaizdį apie prekės ženklą. Taip pat gali būti vartojami žodžiai “tvarus”, “ekologiškas” neturint jiems pagrindimo. Paskutiniu metu populiariu tampa termino ”natūralus” vartojimas.
Nr. 2 Įvertinti, kiek sveria žalioji įmonės politika? Kai kurios įmonės žaliaisiais teiginiais pabrėžia aspektus, rodančius žalią požiūrį, tačiau ne visada verta tai minėti, nes tie aspektai jau yra numatyti teisės aktuose ir todėl laikomi standartiniais. Tai gali būti informacija, susijusi su gamybos procesu, produkto savybėmis ir pan.
Nr. 3 Įsitikinti, ar nenaudojamas mažesnės blogybės principas? Kai kurios įmonės iškelia “tvarią” gaminio/paslaugos savybę, sudedamąją dalį, ją priskiria visam produktui , o apie kitas, kurios daro neigiamą įtaką aplinkai – nutyli.
Atlieka žaliųjų teiginių monitoringą
Lietuvos vartotojų institutas šiuo metu atlieka žaliųjų teiginių monitoringą įmonių interneto svetainėse ir elektroninėse parduotuvėse. Iki šio laiko analizė atlikta beveik 200 interneto svetainių. Tyrimas ir rekomendacijos verslui bus pristatyti vėlų rudenį.