Žurnalistiniai tyrimai

2012 04 16

Kitoks žvilgsnis į šaldytuvą (Laura Čižauskaitė ir Laura Kielaitė)

Laura Kielaitė ir  Laura Čižauskaitė (Panevėžio Margaritos Rimkevičaitės technologinė mokykla)

Vakar skaitėme žaliavalgės dienoraštį, užvakar žiūrėjome televizijos laidą apie  nuo 1974 metų Lenkijoje  saugomą mėsą ir t.t. Ar maistas tampa mums nesuprantamu priešu?  Pabandėme pasidairyti arčiausiai - draugių  virtuvėse, atvėrėme šaldytuvus ir kritiškai žvilgtelėjome. 

Šaldytuvas Nr 1.



Savininkai yra: suaugusieji (tėtis ir mama) 42 m. ir 39 m., jie turi 3 vaikus: 17 m., 15 m. ir 3 m.

Išvardinsime viską, ką radome šaldytuvo pirmoje lentynoje nuo viršaus:
marinuotų baravykų stiklainėlis ( skanu, bet ar ne per ilgai užsibuvo šaldytuve?), konservuotos voveraitės, agrastų uogienė, miško uogų džemas, mėlynų slyvų uogienė, bruknių džemas , aviečių sirupas ( daugoka saldumynų, bet jie ruošti namuose, be E), marinuotas imbieras, meduje marinuotų chili pipiriukų stiklainėlis, juodos alyvuogės sojos padažas ( ar tik nesiruošiama gaminti sušius? ), majonezas,  krienų stiklainėlis, garstyčios Dijon, pomidorų padažas, kečupas, keli marinuoti agurkėliai,  žuvies taukai ( o, žingsnelis link sveiko gyvenimo).

Antroje lentynoje :
36 proc. grietinė ( siaubas - toks  didelis riebumas) saulėje džiovintų pomidorų stiklainėlis ( mados klyksmas, apie jų žalą dar neteko girdėti), citrinos,  kreminio - šokoladinio sūrelio indelis, gabalėlis lietuviškos juodos duonos, geltonas melionas, raudonu bei juodų ikrų stiklainėliai.
Trečia lentyna:
Obuolių skiltelės sirupe, žaliųjų alyvuogų stiklainėlis, grietinėlės indelis, virti liežuviai, naminio pomidorų padažo stiklainėlis, geltonų slyvučių džemas .
Daržovių stalčius:
džiovintos slyvos bei datulės, morkos, petražolės šaknis, saliero gumbas, poras, 2 rūšių paprika, pomidorai, agurkas,  iceberg salotos
Chilled room stalčius:
lydytas natūralus sūrelis, tepamas varškės sūrelis, lašinukų gabalėlis," Magija "sūrelis, graikiškos fetos pakelis, vaikiškos pieniškos dešrelės, "Džiugo" gabalėlis, kiaulienos faršo gabalėlis, sviestas, plonai pjaustytas kumpis sumuštiniams, plonai pjaustytas fermentinis sūris.
Šaldytuvo durų lentynoj:
kaparėliai, mazieji chili pipiriukai, vorčesterio padažas, sojos padažas, 4 rušių šokolado plytelės, kavos pakelis, ančiuvių skardinė.
Gėrimų lentyna:
apelsinų sultys, tonikas, pienas, pepsi , raudonas vynas.

Šiuose namuose gyvena žmonės , kurie:
1. Žino, kas yra sveikas gyvenimo būdas, nes geria žuvų taukus, bet tuo, ko gera, tai ir baigiasi...
2. Nevartoja daržovių, jų skyrelis apgailėtinai menkas ( kur 400 gr daržovių per dieną?).
3. Konservuoja daržo, sodo ir miško gėrybes, bet verčiau daugiau suvalgytų šviežių.
4. Geria daugiausiai nesveikus gėrimus, išskyrus pieną ir gal vyną.
5. Suvartoja  aiškiai per daug nešviežio maisto.
6. Valgo riebius  pieno produktus.  
7. Neteisingai sudeda produktus į šaldytuvą, pvz., faršą prie sūrio.

Šaldytuvas Nr. 2  

Šio šaldytuvo savininkai  yra 3 asmenų šeima: mama  27 m.,  tėtis 36 m. ir   5 metų vaikas. Jie mėgsta šviežiai pirktą maistą, todėl maisto produktų nėra daug.

Pirmoji lentyna nuoviršaus:
Namuose marinuoti agurkai, abrikosų džemas, slyvų sultys, daržovių mišrainė, kiaušiniai.
Antroji lentyna:
Duonos raugas ( jau jaučiu duonos kvapą), pieniškos dešrelės, naminis padažas ( vertas dėmesio dalykas).
Trečioji lentyna:
Spagečiai, marinuoti burokėliai, sriuba ( ką - valgys vakarykštę?).
Ketvirtoji lentyna:
Stiklainiai pilni naminio pieno ir kefyro (turėtų čia dar ir varškės pasigaminti), kiaulienos kumpis ( ir čia mėsą ne ten padėjo), svarainiai.
Daržovių lentyna: Kalafiorai, morkos ir burokėliai.

Žmonės šioje šeimoje:
1.Nepersivalgo.
2.Valgo šviežią maistą.
3.Daugiau valgo daržovių.
4.Mėgsta natūralius produktus, pvz., kepa duoną, patys konservuoja.

Išrinkome sveikiausius ir mažiausiai konservantų turinčius produktus

Produkto pavadinimas
Kcal. 
Morkos
 34
Žiediniai kopūstai
 29
Burokėliai 42
Baravykai
 23
Salotos
 16
Žaliosios alyvuogės
 146
Melionas 50
Agurkas 14
Vištos kiaušiniai
 154
Pieniškos dešrelės  357
Kiauliena  258
Sūris 350
Sviestas 294
Pienas 52
Duona 210
Grietinė 118
Slyvų sultys
 66
Apelsinų sultys
 85

 

Šaldytuvas Nr.3

 

Šio šaldytuvo gėrybėmis naudojasi 4 šeimos nariai: dukros, vienai 18 m. , kitai 20 m.,
mama 42 m. tėtis 44m.
Išvardinsiu, ką radome šaldytuve:
1. Daržoviu skyrelyje vėjai pučia, juk nevalgydami daržovių negauname pakankamai vitaminų!
2. Pirmoje lentynoje faršas prie uogienės! (gal tai naujas receptas)
3. Antroje lentynoje uogienės, pomidorų tyrė, margarinas ir pieniškos dešrelės? (Kažkokia painiava, nuo kada tokie produktai dera vienoje vietoje?)
4. Trečioje lentynoje lašiniai, stiklainyje neaiškios kilmės produktas ir sviestas, (naminiai lašiniai juk sveika, sviestas geriau nei margarinas,ypač netinka man tas stiklainėlis reiktų patikrinti, ar nereikia kartais mesti jau tą stiklainėlį, ko gera, tai pasenęs produktas).
5. Štai ir ketvirtoji lentyna, o kas gi joje? Vėl lašiniai ir dar picos padeliai ir vėl neaiškios kilmės produktas? (Tikriausiai šie žmonės nežino, kad picos padeliuose yra sorbo rūgšties).
6. Toliau žiūrime -  šie žmonės naudoja kaimiškus kiaušinius. (Geriau nei pirktiniai, tik kad cholesterolio  neprisikauptų kraujagyslėse per daug).
7.Kitoje lentynoje matome kečupą, grietinę ir kefyrą (ar toje lentynoje kečupas?j Juk jame tiek visokiu E,  kaip: E621 (natrio glutamatas), E202 (Kalio sorbatas), E211 (Natrio benzonatas)  - košmaras kažkoks, grietinė 10 proc. Nėra tokia riebi kaip 30 proc., bet geriau ir sveikiau būtų naminė ir paskutinis produktas,  kurį randame,  tai kefyras, juk jis ypač sveikas ir, be to,  nekaloringas)

Suskaičiavome, kiek ir kokių medžiagų šios šeimos žmonės  gauna.

 

Produktas
Baltymų, g.
Riebalų, g. 
 Anglevandianių, g.  Kcal
 Kiaušiniai 12,7
 11,5
 0,7
 157
 Kefyras, 3,2 proc.
 2,8 3.2 4.1 56
 Grietinė, 10 proc.
 3 10 4 118
 Kečupas 0,9 24 0.1 103
 Sviestas 0,5 82.5 0.8 748
 Margarinas 0,3 82 1 743
 Pieniškos dešrelės
 11 23,6 1.6 226
 Kiauliena (riebi)
 11,7 49,3 - 491
 Picos padeliai
 8,5 1.6 45.1 236

 

Kečupas: E621 (natrio glutamatas), E202 (Kalio sorbatas), E211 (Natrio benzonatas). Grietinė: (akacijų gumos tirštikliai, seratonijų derva, pektinas).Margarinas: (emulsikliai ,poliglicerolio poliricinoleatas, riebalų rūgščių mono - ir digliceridai) antioksidantas (kalcio dinatrio EDTA), dažiklis (beta karotenas). Batonas: (sorbo rūgštis).

Manome, kad ši šeima:

1. Nepersivalgo ir produktai yra pakankamai švieži, nes jų yra nedaug.
2. Nedelsiant turi papildyti savo racioną daržovėmis ( 400 g. per dieną).
3. Per kaloringus produktus ( margariną, sviestą, lašinius) turi pakeisti mažiau kalorijų turinčiais.
4. Pirkdami produktus turi skaityti etiketes, kad išvengtų neigiamo E priedų poveikio.
5. Turi išmokti teisingai sudėti produktus pagal rūšis.

Šiame straipsnyje  neatlikome ypatingų  tyrimų ar skaičiavimų, bet tiesiog į kasdienybę pažvelgėme gal kiek ironiškai,  kitaip: ne - aš noriu skaniai pavalgyti, o aš noriu sveikai pavalgyti. Siūlome visiems pradėti nuo paprasčiausių dalykų:  kritiško žvilgsnio į savo šaldytuvą, į produktų krepšelį „Maximoje", ir maistas netaps priešu ar gyvenimo tikslu.

Atgal 0

Rašyti komentarą