Straipsniai

2013 06 13

Sveika mityba – per mąstymą ir gyvenimo būdą (Rūta Bielskytė)

Rūta Bielskytė (Kauno „Purienų" vidurinė mokykla, vadovė Jolanta Vildžiūnienė)

Atsakyti į klausimą koks yra kokybiškas maistas ir kaip jis palankiai veikia žmogaus organizmą bandė daugelis mokslininkų, sveikatos tyrimo specialistų. Tačiau dabar žmonės atsigręžia į jau seniai atrastas Rytų išminties filosofijos sveikos mitybos teorijas ir vadovaujasi jomis. Pateiksiu dvi iš jų.

Makrobiotika- ilgo gyvenimo mokslas (išvertus iš graikų kalbos, makros reiškia „didelis", bios - „gyvybė", gyvenimas"). Tai ištisa Rytų išminties filosofija, kinų medicinos sudėtinė dalis. Norint maitintis pagal šią teoriją, būtina keisti mąstymą ir gyvenimo būdą.

Makrobiotikos pagrindas- tikėjimas, kad žmogus yra visatos dalelė (mikrokosmosas), o sveikatą lemia požiūris į pasaulį ir santykiai su aplinkiniais bei pačiu savimi. Reikia ne tik kitaip maitintis, bet ir išmokti teigiamai mąstyti, džiaugtis kiekviena smulkmena daryti kitiems gera.

Makrobiotika neprieštarauja dietologijos mokslui, bet mintis, kad žmogus gali išgyti vien sveikai maitindamasis, neatitinka tradicinės medicinos principų. Makrobiotikos dietos pagrindas - grūdai. Ši dieta neatitinka sergantiems ūmiu skrandžio ir dvylikapirštės žarnos uždegimu. Be to, daugelis žmonių nepaiso pagrindinio ir kone svarbiausio makrobiotikos principo- lėtai ir ilgai kramtyti kiekvieną kąsnį, Tik tada pasisavinama maiste glūdinti energija ir dieta tampa veiksminga. Makrobiotika išskiria 10 gydomųjų dietų ir sveikų žmonių mitybą. Makrobiotinis maistas- grūdai, daržovės, truputis vaisių ir žuvis. Patariama atsisakyti mėsos. Maistas derinamas ing ir jang principu, t.y., būtina valgyti moteriškosios ir vyriškosios energijos turinčių produktų. Pagal specialią lentelę nustatomą, kokios energijos produktų trūksta arba per daug.

Kad išsivalytų organizmas ir prisitaikytų prie naujos mitybos, iš pradžių siūloma 10 dienų valgyti vien javų produktus. Galima rinktis nuosaikesnę dietą - ji įvairesnė ir sveikesnė (mažiau pavojinga pradedantiesiems). Leidžiama valgyti ne tik grūdų, bet ir pieno produktų, ankštinių bei kitokių daržovių, vaisių, žuvies. Teigiama, kad grūdai, valgomi su daržovėmis, greičiausiai valo organizmą, atkuria pusiausvyrą ir žvalina.

Makrobiotinės dietos principai:

  • Valgyti tik natūralų maistą, jokio cukraus, konservuotų produktų, vaisvandenių ir pan.
  • Sunegalavus ar susirgus laikytis tam tikros dietos (kiekvienai ligai yra speciali).
  • Nevartoti su cheminėmis trąšomis augintų vaisių ir daržovių.
  • Vengti iš tolimųjų kraštų atvežtų maisto produktų (geriausi išauginti savo darže).
  • Valgyti tik sezoninius vaisius ir daržoves.
  • Draudžiama gerti kavą. Tinka energijos teikianti baziliko, eleuterokoko, jazmino žiedų, ženšenio, cintrynvyčio, žalioji ir kitų žolelių arbata.
  • Nepatartina valgyti mėsos, nes ji dažniausiai būna užteršta augimo hormonais, blogos kokybės pašarais ir t.t.
  • Kiekvieną kąsnį kramtyti lėtai ir ne mažiau 100-150 kartų.
Makrobiotinės dietos pliusai :
  • Valo organizmą, ypač žarnyną.
  • Gerina kraują ir padeda atsinaujinti ląstelėms.
  • Stiprina imuninę sistemą, organizmas tampa atsparesnis.
  • Padeda išsigydyti daugelį ligų.
  • Normalizuoja svorį, spartina medžiagų apykaitą.
  • Teikia energijos ir gyvybinių jėgų, nes grūduose daug vitaminų ir mineralų.
  • Skatina optimistiškai mąstyti, dvasiškai ir fiziškai tobulėti.
Ajuverda - indų mokymas apie sveiką bei ilgą gyvenimą. Tai sveiko gyvenimo filosofija (išvertus iš indų kalbos, ajur reiškia "gyvenimas", veda - "mokslas"). Ji moko įsiklausyti į natūralius organizmo poreikius ir priimti save tokį, koks esi. Esmė - harmonija su gamta ir savimi. Pagal įgimtas fiziologines ir psichologines savybes žmonės skirstomi  į tam tikrus konstitucinius tipus došas. Pagal jas patariama rinktis gyvenimo būdą bei maistą. Skiriamos 3 pagrindinės došos.

Penkių tūkstančių metų senumo tradicijas turinti ajuverda - kelias į save, į dvasingesnį ir sveikesnį gyvenimą. Maitinantis pagal ajuverdos filosofiją, grįžta sveikata, energija, normalėja svoris. Pati filosofija valgyti maistą pagal konstitucinį savo tipą lietuviams nepriimtina. Nereikia pamiršti, kad Rytų filosofijos neatitinka įprasto mūsų gyvenimo būdo: ištisai medituoti, valgyti vien ryžius.

Pateiksiu keletą ajuverdos dietos principų. Jie tikrai nepakenks gerai pavalgyti ir kartais persivalgyti mėgstantiems lietuviams. Pirmiausia pagal ajuverdos mokymą teigiama, kai nejaučiate alkio, nevalgykite.

*Į lėkštę įsidėkite pusę kiekio maisto, kurį manote, galite suvalgyti.
* Trečdalis skrandžio turi likti tuščias,, kad maistas būtų gerai virškinamas.
*Negerkite, kai norite valgyti.
*Nevalgykite, kai norite gerti.
* Nevalgykite, kai esate supykęs, suirzęs arba blogos nuotaikos.
*Prieš valgį nusiprauskite po dušu ar bent nusiprauskite veidą (nes teko sugerti daugelio žmonių žvilgsnius), nusiplaukite rankas ir kojas
*Per pėdas žmogus sugeria labai daug negatyvios energijos.
* Grįžę namo, o ypač vasarą, kai vaikštote atviresniais ir lengvesniais batais, būtinai nusiplaukite kojas.
*Maistas turi būti pagamintas su meile. Virėjas maistui perteikia savo energetinius srautus.
*Valgydami kvėpuokite pro dešinę šnervę. Ji įšildo vidinę ugnį - agni, kuri reikalinga pasisavinti maistui.
*Valgykite atsisukę į Rytus.
*Prieš valgį sukalbėkite maldą.
*Su maistu elkitės pagarbiai. Nekritikuokite jo.
*Nevalgykite iš indo, kuriame buvo gamintas maistas.
*Nepalikite maisto lėkštėje.
*Prieš pradėdami valgyti paklauskite, ar dar kas norėtų valgyti. Indijoje šeimininkas pradeda valgyti po to, kai pavalgo visi kiti.
*Prieš valgydami pakramsnokite imbiero ar citrinos. Tai apvalo liežuvį. „Įjungia" virškinimo sistemą.
*Valgydami nekalbėkite., nemąstykite, nežiūrėkite televizoriaus, nekalbėkite telefonu - koncentruokitės į tai, ką darote.
*Nevalgykite stovėdami. Rytiečiai valgo sėdėdami sukryžiuotomis kojomis. Taip daugiau kraujo patenka į skrandį, greitai suvirškinamas maistas.
*Maistą imkite tik dešine ranka.
*Po valgio išgerkite suplakto jogurto arba pasukų. Plakamas produktas pasikrauna gyvybine energija.
*Po valgio išsiskalaukite burną, nusiplaukite rankas.
*Bent dvi valandas po valgio neikite miegoti. Galima 15 min. pagulėti ant kairiojo šono.
*Vakare nevalgykite rūgščių produktų. Po valgio gerkite praėjus 1-2 val.
*Nevalgykite iki saulės patekėjimo arba saulei nusileidus. Negerai valgyti sutemus.
*Kapha tipo žmonės- linkusieji kaupti antsvorį - neturėtų valgyti dažniau kaip šešias valandas, pita tipo - kas keturias, lengvo kūno sudėjimo (vata) gali valgyti kas dvi valandas.
*Norėdami sulieknėti, gerkite prieš valgį, norėdami pasitaisyti, gerkite po valgio. Gėrimas valgio metu neturi įtakos kūno masei.

Ajuverdos dietos pliusai: kadangi valgoma dažnai, bet po nedaug, gerėja virškinimas. Stiprina sveikatą, teikia energijos ir gerina savijautą. Lieknina ir gražina.

Ajuverdos dietos minusai: ajuverdos mitybos teorijos šalininkai teigia, šalutinio poveikio nepastebėjo. Tačiau tai labai individualu.

Šaltiniai: „Sveikas žmogus" 2002m. Nr.9, „Sveikas žmogus" 2002m. Nr.12

Atgal 1

Rašyti komentarą

Skaityti komentarus (1)

Komentarai

MILDA | 2014-01-23

laba diena,labai ačiū už tokia nuostabia pamokėlia ,bet aš esu silpnos valios žmogus ir labai norėčiau maitintis pagal jusu nurodymus bet pati save nenugaliu ka daryti